Publication bias en het effect van een monetaire unie op handel

Econoom Andrew Ross deed als een van de eersten onderzoek naar het effectvan een monetaire unie voor de handel tussen landen. In One money, one market: the effect of common currencies on trade vond hij een implausibel groot effect: landen in een muntunie zouden drie keer zo veel met elkaar handelen als landen die niet in een muntunie zitten. Latere studies vonden veel kleinere effect.

Het komt vaker voor dat een wetenschapper een opzienbarend effect vindt dat aan alle wetenschappelijke eisen voldoet, waarna vervolgstudies een veel kleiner effect vinden.  Dit stuk in The New Yorker beschrijft bijvoorbeeld hoe Psycholoog Jonathan Schooler in 1990 een opzienbarende ontdekking deed. Mensen die een gezicht te zien kregen en dat moesten beschrijven bleken veel minder goed in staat dat gezicht later te herkennen dan mensen die het gezich alleen maar te zien kregen. Hij noemde het Verbal Overshadowing en een academische carriere was geboren. Er was alleen een probleem. Latere onderzoeken vonden helemaal geen effect. Wetenschappers wijten dit aan publication bias.

In 2005 bracht Andrew Ross samen met T.D. Stanley de resultaten en de betrouwbaarheid van 34 onderzoeken naar de gevolgen van een monetaire unie voor de handel tussen landen in kaart. Onderstaande grafiek plot alle onderzoeksresultaten, waarbij op de horizontale as de grootte van het effect staat en op de verticale as de betrouwbaarheid.

Hoe betrouwbaarder de schattingen, hoe kleiner het effect. Daarbij is de grafiek heel asymmetrisch. Er liggen veel punten aan de rechterkant van de piek en weinig aan de linkerkant. Rose en Stanley concluderen daarom dat er waarschijnlijk sprake is van publication bias: onderzoek dat een klein of geen efffect laten zien verdwijnt in een la, terwijl onderzoek dat een groot effect laat het begin is van een mooie academische carriere. Je weet dus wat je te doen staat als jonge econoom.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s