Nederlandse economen kunnen niet bloggen

De post europeans can’t blog van Jeremie Cohen-Setton op de Bruegel Blog (waar ik zelf ook op blog, zie hier, hier en hier) kwam precies op tijd. Een week later komt ESB met een initiatief om de Nederlandse Blogosphere eens flink op te schudden. Met een blog waar je (nog) niet op kunt reageren, maar hopelijk gaan ze dat veranderen. 

Marco Haan, die ook een eigen blog heeft, schrijft er dat hij graag zijn steentje bijdraagt. Hij schrijft ‘Iedereen roept maar wat, maar niemand verwijst naar elkaar. Het wordt tijd daar iets aan te veranderen. En ik doe mee.‘ Dat is mooi, want ik doe ook mee. De vraag is echter of de Nederlandse economen echt het debat aan willen, of dat ze mejudice achternagaan, dat veelbelovend begon, maar nu een soort recyclecentrum voor opiniestukken uit de landelijke dagbladen is geworden. 

In Amerika gaan de bloggers echt met elkaar in debat en komen ze met uitgebreide economische analyses, onderbouwd met referenties en eigen grafieken.  Het zou mooi zijn als dat in Nederland ook van de grond zou komen. Ik hoop dat de Nederlandse economen op www.economie.nl in plaats van vooral standpunten te verkondigen gaan overschakelen op uitleggen, onderbouwen en vooral debateren.

3 thoughts on “Nederlandse economen kunnen niet bloggen

  1. Op zijn minst reageer jij nu al op mijn bericht, dat lijkt me een goed begin…. 🙂

    Het eerste gedeelte van de quote was overigens in eerste instantie bedoeld als parafrase van de Bruegel-post, niet zo zeer als mijn eigen mening. Neemt niet weg dat ik het verder roerend met je eens ben.

  2. Idem. Ik begrijp van ESB dat het de bedoeling is om snel met een reactiemogelijkheid te komen, waarbij het natuurlijk zoeken is naar het optimum tussen helemaal geen reacties en loos gezwets. Voor bijdragen van Marco en mij geldt in ieder geval dat op onze eigen site gereageerd kan worden.

Leave a Reply

